Thursday, April 8, 2010

Sejarah Semakin Tak Bermakna?

1. Banyak akhbar telah melaporkan mengenai ucapan Datuk Seri Noh Omar di dalam konvensyen UMNO Selangor yg kononnya mengguris perasaan pemimpin parti2 komponen lain. Sekali lagi kita terperangkap dlm isu ini. Kalau kita ingat, beberapa bulan sudah Datuk Nasir Safar juga telah mencetuskan keadaan 'panas' ini dengan ucapan beliau di Melaka yg akhirnya membawa kpd pengundurannya sebagai Pegawai Penerangan Khas kepada PM.

2. Kedua2 isu ini membawa kepada satu persoalan yg sekian lama kita takuti. Org2 Melayu tidak boleh bercakap mengenai sejarah lagi. Lebih teruk, org Melayu tidak boleh merujuk kepada istilah asal negara Malaysia iaitu Malaya atau Tanah Melayu. Jika org Melayu menyebut sejarah, mereka dituduh merosakkan keharmornian kaum dan menyinggung perasaan hati kaum2 lain. Maka isu lain yg timbul ialah org Melayu kononnya tidak menghargai sumbangan kaum2 lain dalam pembentukkan kemakmuran Malaysia .

3. Sudah sampai masanya kerajaan mengambil langkah tegas menangani isu ini dengan berkesan. Semakin lama isu ini berlegar tanpa penyelesaian, ia akan merosakkan perpaduan dan keharmonian kaum dalam jangkamasa panjang. Ditambah dengan trend pembangkang yg menggunakan propaganda yg aggresif dalam mencari pengaruh politik mereka, isu ini memang seperti pucuk dicita ulam mendatang.

4. Ramai org kini bercakap dan tertarik dgn Perkasa apatah lg setelah Tun Mahatir sendiri memberikan sokongan kepada NGO tersebut. Ia dianggap sebagai satu struktur yang berfungsi melakukan 'interest articulation' yang berfungsi mengenal pasti dan menyuarakan kepentingan Melayu. Ini satu perkembangan menarik. Tak dapat dinafikan Tun Mahathir mempunyai personaliti dan karisma yg begitu kuat kepada pengikut mahupun musuh politik beliau. Sebab itu apa sahaja idea dan tindakan beliau, ia akan memberikan impak yg besar. Akan tetapi secara jujurnya pada masa ini, Perkasa barangkali lebih tertonjol sebagai satu "gerakan massa" (mass movement) untuk membangkitkan kesedaran dan mengembeleng semangat. Fungsi selebihnya masih kekal dipegang oleh UMNO, parti keramat yg membawa Org Melayu keluar daripada belenggu penjajah di tanah air mereka.

No comments:

Post a Comment