Sunday, April 11, 2010

Jgn Buat Gila

1. Apalah yg tak kita sebut dan dilaungkan sejak terlepas majoriti 2/3 di dalam PRU yg lepas. Yang paling kerap ialah slogan 'BERUBAH ATAU REBAH !'. Lalu UMNO pun ubah presiden mereka. MCA juga sudah berubah presiden beberapa hari lepas. ( cuma MIC yg tak berubah lagi.. lama dah tu!) Puhh memang champion! PAS dan DAP tak berani (dan tak akan berani berubah sejauh itu) Gila benarlah mereka nak ubah kerusi presiden mereka. Kalau tak ada Hj Hadi dan Nik Aziz sebagai leader dlm PAS .. nescaya PAS akan bertukar jadi GAGAL (Bukan gagap ye.. yg gagap tu di Selangor). Dalam kalau DAP tukar Lim KIt Siang dan Karpal Singh .. maka ia bukan DAP lagi. Brgkali boleh disebut MAP, LAP atau apa2 salah perkataan yg sesuai yg ikut sedap mulut kita. PKR pun sama juga. Kalau tak kerana Anwar.. hendak disebut pun rasa mcm tawar..

2. Respon yg didapati drp akar umbi dan pengundi di Hulu Selangor ini, isu yg mesti ditangani oleh BN ialah isu calon, bukan isu parti calon. Kenapa pengundi di Hulu Selangor memilih allayarham Datuk Dr Zainal, sila lihat kepada sejarah politik beliau. Org di Hulu Selangor lebih selesa dan percaya kepadanya berbanding dgn penyandang jawatan sebelum ini. Tentang komplen dan komen negatif terhadap bekas penyandang jawatan drp BN itu, tak payahlah kita sebut. Tapi sesuai dengan slogan kita di atas 'BERUBAH ATAU REBAH !'. , rasanya ada baik kita duduk mencangkung atau baring terlentang melihat ke langit memikirkan apakah patut kita tonjolkan lagi org yg dah ditolak.

3. Ini bukanlah soal nak menjaga beberapa kerat hati pemimpin komponen. (Kadang2 dia tak pun jaga hati kita juga dengan perkataan2 dan tindakan2 mereka !) Ini soal hendak menjaga hati rakyat dan pengundi di kawasan tersebut. Kalau dalam soal calon pun mereka kecewa, agak2 nya apa pilihan mereka? Dulu bila mereka kecewa dengan kepimpinan yg lepas, mereka buat undi protes dlm PRU. Maka kita pun nyaris rebah (mujurlah tak melingkup) . Tapi 5 negeri dah terlingkup termasuk negeri yg tak disangka2 seperti Perak, Penang dan Kedah..

4. Dato Najib pernah dalam ucapannya menjelaskan beberapa makna GILA. Yg pertama ialah gila yg kita semua faham. Bila kita tengok org bercakap sorang2, dia bertanya, kemudian dia jawab sendiri. Itu confirmlah gila. Yg kedua kata beliau, ialah mengenai sikap kita yg tak paham atau sengaja buat2 tak faham (dlm bahasa yg mulia disebut TAK RETI BAHASA ) kepada kehendak org lain. Disebabkan kita nak menjaga kepentingan dan pengikut , kita buat benda yg walaupun org lain kata benda yg kita buat tu tak berfaedah langsung , tp kita buat juga. Itu pun satu jenis gila juga ! (Nota : TAK RETI BAHASA tu bukan perkataan PM.. Itu perkataan cucu lanun supaya kita mudah faham)


5. Kebanyakkan org muda hari ini tidak mahir dengan budaya gurindam dan seloka. Mereka (termasuk yg menulis ni) adalah generasi pasca merdeka yg tak pernah melalui pahit maung penderitaan pejuang2 negara terdahulu. Jadi jgnlah bercakap bahasa retorik kpd mereka. Mereka lebih utamakan 'fact & figure'. Mereka mahu suara mereka didengar dan diberi perhatian. Kita perlu lebih respon kepada kehendak golongan ini. Tak ada gunanya kita terpekik terlolong di pentas2 ceramah dengan mendabik dada mengatakan kita juara, tapi di hati mereka kita adalah org asing yg tak pernah faham apa lagi cuba mendengar suara hati mereka. Mungkin kita boleh menjadi juara di atas pentas. Tapi di atas kertas undi nanti , apakah kita juga juara di hati mereka? Mari kita beristiqamah di pagi mulia ini.

12 April Hulu Selangor

No comments:

Post a Comment