Thursday, April 14, 2011

Sekilas pandang..

1. Awan mendung yg menyeliputi imej parti UMNO, parti keramat dan terbesar org2 Melayu sudah beredar. UMNO kembali menjadi dominan dan berdaya saing di bawah kepimpinan nakhoda baru, YAB Dato Seri Najib Tub Abdul Razak.

2. Satu ketika dahulu ramai juga org mempertikaikan perlantikan pegawai-pegawai parti yg dipilih oleh Dato Najib. Paling teruk yg menerima kritikan antaranya ialah Ketua Penerangan UMNO YB Datuk Ahmad Maslan. Beliau dituduh tidak mengerti fungsi seorang Ketua Penerangan parti. Agak lama juga suara2 tuduhan itu lantang kedengaran. Akan tetapi seiring dgn prestasi parti yg kembali meningkat ( sudah tentu dikaitkan dgn keputusan2 PRK kecil yg terkemudian ini) ramai juga yg sudah menyuarakan keyakinan terhadap 'cara baru' yg diterapkan oleh YB Datuk Ahmad Maslan.

3. Buku terbaru Tun Mahathir - ADITH sedikit sebanyak menjawab tuduhan dan kemusyiklan yg timbul mengenai 'cara baru' yg dilakukan oleh Tok Mat Maslan. Ada byk photo yg menunjukkan Tun terlibat dlm aktiviti kemasyarakatan di awal era kepimpinan beliau yg gemilang itu. Rupa-rupanya Tok Mat Maslan tidak semborono dalam menerapkan pendekatan beliau. Ditambah dengan usia beliau yg masih di peringkat pertengahan, respon yg diterima oleh kaum muda di akar umbi - ramai yg gemar kepada cara bekerja ketua Penerangan UMNO yg baru ini. Beliau dikatakan lebih mesra, peka dan cepat mengambil tindakan2 dlm mengatasi permasalahan yg ujud terutama bagi golongan muda.

4. Seperkara yg org kebanyakan menyampah sedikit dgn UMNO ini adalah ; di kala UMNO tidak menerima sokongan padu rakyat terutamanya org2 Melayu, ia akan mula mendekatkan diri dan mendengar suara rintihan rakyat bawahan. Di waktu itu, ramai melihat UMNO benar2 berfungsi sebagai jambatan kepada aspirasi rakyat. Akan tetapi di waktu2 sokongan rakyat meningkat dan imej UMNO kuat, akan timbul pula fenomena di mana telinga2 pemimpin UMNO ini menjadi 'pekak badak' Nak kata pekak pun tidak, nak kata dengar pun tak !

5. Suka atau tidak, UMNO akan kekal mendominasi dan menjadi parti politik yg amat penting kepada org Melayu. PAS - walau sekuat mana sekalipun ia cuba mengembeling usaha utk menghapuskan realiti itu, tetapi parti ke 2 org Melayu itu masih terkial2 mencari imej yg jelas terhadap perjuangan mereka. Parti itu sudah sekian lama ketandusan pemimpin2 muda dan baru sedang muka2 lama masih gila mengekalkan kuasa. MOU mereka dgn DAP juga melukakan banyak hati org2 Melayu terutama di kawasan luar bandar. Di tambah lagi dengan imej Anwar Ibrahim yg semakin tercalar, PAS sebenarnya dapat melihat pengaruh mereka kepada org Melayu begitu merosot jika dilihat terutama di dlam ceramah2 PRK2 yg terakhir ini. Justeru tidak menghairankan baru2 ini pemimpin utama mereka hadir di dalam program yg dirasmikan oleh YAB PM.

6. Org2 Melayu, malah ramai ahli UMNO sendiri tidak pernah mempunyai permusuhan atau pandangan serong terhadap PAS selama ini pada dasarnya. Memanglah kalau diikutkan tulisan2 berbaur politik, pertentangan itu agak jelas kelihatan. Akan tetapi pada hakikat kehidupan sebenar, org2 UMNO dan PAS jarang2 sangat mempunyai masalah di dalam masyarakat. Mereka tinggal bersebelahan, hidup berjiran, bekerjasama dan bergaul dalam majlis2 masyarakat seperti kenduri kendara, kematian dan sebagainya. Politik adalah soal ideologi sahaja. Org2 Melayu semuanya beragama islam dan mereka mepunyai akidah yg sama iaitu mengaku dan bersaksi Tiada Tuhan yg disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu persuruh Allah.

7. Idealisme politik tidak akan mati. Yg mati, cuma ahli politik sahaja. Kata bidalan Melayu, patah tumbuh hilang berganti. Memang benar, Tun Abdul Razak, pemimpin yg kita amat kasihi itu sudah lama pergi, tp nampaknya kehilangan itu sudah ada pengganti. Marilah kita bersama-sama ke arah Malaysia yg lebih harmoni.

No comments:

Post a Comment