Friday, January 21, 2011

PRK Dun Tenang - Semboyan Telah Berbunyi

1. Hari ini adalah hari penamaan calon PRK DUN Tenang, Johor. Hanya ada dua calon, iaitu daripada Parti UMNO dan juga calon wanita daripada Parti PAS.

2. Kira-kira 10 ribu penyokong UMNO dan Barisan Nasional mengiring calon mereka iatu Azahar Ibrahim sementara kira2 3 ribu penyokong PAS dan BA mengiringi calon PAS iaitu Normala Sudirman.

3. Johor -Negeri tiang seri UMNO nampaknya menggunakan pendekatan yang berbeza pada kali ini: pendekatan yang pada awalnya tidak disenangi dan dipersoalkan oleh rakan2 daripada negeri lain. Kali ini tiada konsep rumah negeri yg biasanya dilakukkan pada PRK2 yg lepas. UMNO Johor kali ini memutuskan bahawa setiap peti undi dikawalselia dgn rapi oleh 2 unit UMNO Bahagian negeri tersebut .

4. UMNO Johor juga nampaknya memilih calon yg benar2 dimahukan oleh akar umbi ; satu konsep dan trend baru yg mahu dipraktiskan ( telah pun ditekan oleh PM berkali2 sejak akhir2 ini). Konsep itu nampaknya diterima baik dan mahu dipelopori oleh kepimpinan UMNO Johor. Sekali lagi UMNO Johor telah menunjukkan konsep ketaatan yg tidak berbelah bg kepada dasar dan strategi UMNO pusat.

5. Sementara itu, nasib Normala Sudirman - seorang guru umpama berada di hujung mata pedang. Dia nampaknya menjadi 'qorban' kepada percaturan politik parti. Di ketika semua org tahu betapa sukarnya menembusi kubu Johor 'di waktu2 tenang' sebegini, nampaknya PAS tidak pedulikan semua itu. Mereka seolah sanggup mengorbankan kerjaya dan masa depan ahli mereka semata-mata ideologi politik sempit.

6. Semboyan telahpun berbunyi . Melihat kepada situasi penamaan calon , barangkali kita telah dapat mengagak senario yang bakal berlaku untuk beberapa hari mendatang. Nampaknya hiruk pikuk akan melanda pekan yang selama ini aman dan tenang..

No comments:

Post a Comment