Sunday, April 17, 2011

Sayang Sarawak Sungainya Sempit

1. Seperti diramal BN memperolehi kemenangan 2/3 dlm pilihanraya di Negeri Sarawak. Di sebalik petunjuk positif itu, BN tewas pula di kawasan yg majoritinya kaum Dayak.Ini satu prkara yg perlu diberi perhatian segera. Sesetengah penganalisa berkata, keadaan ini berlaku kerana BN masih mengekal muka2 lama di kawasan tersebut. Malah ada juga laporan melalui media baru spt twitter & FB, mengatakan perpecahan dan sabotaj berlaku kepada calon BN itu.

2. Di sebalik keangkuhan PKR mengemudi jentera kempen pembangkang DAP terus mengungguli dengan kemenangan di 10 kerusi. Sementara itu malapetaka menimpa PAS dgn kekalahan di semua kerusi yg ditandingi. Hari ini ramai ahli PAS di akar umbi seluruh negara termenung, mencangkung ( ada juga terlentang & meniarap) berkerut2 dahi memikirkan apalah bodohnya pemimpin mereka selama ini menjadi pencacai kpd DAP dan PKR. Tetapi sudah jd lumrah kpd pengikut dan penyokong parti ini, mereka meredakannya dgn semangat 'redha lg meredhai' Tak apa lah parti mereka kalah, asalkan pakatan mereka menang. Tak apa lah kalau mereka dikudakan, asalkan UMNO tidak dilihat begitu kuat.

3. Kalau diperhatikan sejak beberapa PRK sperti di Tenang, Merlimau dan Kerdau, sambutan terhadap ceramah2 yg dianjurkan oleh pembangkang begitu merosot. Adakalanya kehadiran pengunjung tidak sampai 40 org pun. Itu belum dikira jumlah petugas PAS yg terjerit dan terpekik seramai kira2 20-30 org disetiap ceramah tersebut. Hanya ceramah2 DAP di kawasan2 pekan dan bandar yg mendapat respon yg baik. Purata kehadiran pengunjung tidak kurang drp 100 org. Dan DAP amat bijak memainkan isu2 panas terutama kepada kaum cina seperti isu kematian TBH yg masih belum selesai.

4. Melihat kepada mood pengundi pada hari ini, ada besar kemungkinan bahawa PRU akan berlangsung dalam masa yg terdekat.

No comments:

Post a Comment